Zoeken
  • Henny Venekamp Coaching en Therapie

Waarom gaat het om 11 uur al mis & 3 tips om wel een goede dag te hebben




Als ex-binge eater heb ik met heel veel vrouwen gesprekken over eten. Vrouwen die gruwelijk overeten, net iets te veel eten, slank zijn maar op een gekke manier hun gewicht controleren door bijv. dagen niet te eten. Het maakt het probleem voor mij zo zichtbaar, zo ontzettend veel vrouwen (en ook mannen, maar op de een of andere manier spreek ik die er minder over ;-)) worstelen met het hebben van een gewoon normaal gezond eetpatroon. Een eetpatroon waarbij je gewoon een paar keer per dag eet, nog een gezonde snack tussendoor en that’s it. Bijna niemand heeft dat!


En helemaal als je dan de pech hebt dat je lijdt aan net iets te veel eten of binge eating disorder dan gaat dat sowieso niet lukken.

Ik zeg sowieso, omdat dat de grootste struggle is van iedereen die deze vreselijke innerlijke strijd voert.


De buitenwereld ziet het als een makkelijk op te lossen probleem, ‘je moet gewoon even wat minder eten’, ‘elk pondje gaat door het mondje, dus….’ of ‘ joh vervang gewoon de chips door een wortel en je zult zien hoe gemakkelijk je afvalt, is mij ook gelukt’.

Ja, afvallen is voor sommige mensen inderdaad heel erg gemakkelijk, die passen tijdelijk hun eetpatroon aan, en hup, weg zijn de overtollige kilo’s. Mij, worstelend met binge eating disorder, achterlatend met een enorm gevoel van stommiteit en een groot schuldgevoel. Dus toch, het is toch mijn eigen schuld, zij kan het dus zo maar, en ik niet. Hoe stom moet ik dan wel niet zijn?


Nee, jij bent niet stom en het is niet jouw schuld. Je kunt er niets aan doen dat je hieraan lijdt, maar je kunt er wel iets aan doen om hier (op termijn) van af te komen. Want nee, het is geen gemakkelijke aandoening, en nee, je lost het niet op door even wat minder te eten, of chips door een wortel te vervangen, anders zat jij niet met dit probleem, toch?


Als je echt lijdt aan te veel eten of binge eating zit er een innerlijke urge in je, die niet te stoppen is, tenzij je je ‘shot’ aan eten hebt gehad. En nee, het is niet mogelijk deze te weerstaan, dat lukt heel soms, op wilskracht, maar er komt altijd een relapse, als een boemerang eet je dan opeens toch weer, en meestal nog meer.


Het 11 uur moment is een cruciaal moment voor bijna alle vrouwen die hieraan lijden, iedere dag weer hoop je op, en neem je je voor dat dit een goede dag gaat worden. Een dag waarbij je wel normaal eet.

Het ontbijt gaat nog goed, je bent hoopvol, en dan opeens zo rond een uur of 11 gaat het mis, je MOET wat eten, je probeert het nog even tegen te houden maar opeens is het er, en heb je iets gegeten wat je niet wilde doen!

Verdrietig, teleurgesteld, stress en boosheid wisselen elkaar af!

Deze dag is nu alweer verpest, je kan er nu niets meer aan doen, je weet al dat deze dag de hele dag mis zal gaan.


Wie herkent zich hier niet in, bijna iedereen die worstelt met eten kent dit gevoel. Lees hieronder 3 tips om dit moment aan te kunnen, en controle te nemen over je dagen en je eet aanvallen:


1: Zoals ik al zei overkomt het je echt, wat je kan doen is gaan herkennen en erkennen dat dit jou overkomt. Niet om ertegen te gaan vechten, want dat werkt niet, maar bewustzijn dat dit moment hoe dan ook gaat komen (en is het niet 11 uur dan komt het waarschijnlijk wel later op de dag).

Dus wéét dat het gaat komen, wordt niet boos, raak niet teleurgesteld in jezelf, maar weet dat dat bij jou zo werkt, en dat je dit (nog niet) onder controle hebt. Komt het gevoel op, ga zitten, neem even wat tijd voor jezelf en focus op je ademhaling.

Adem diep in en langzaam heel diep uit, terwijl je aan het eten blijft denken focus je je op lichaam en je ademhaling. Je ademt als het ware er ‘doorheen’, weet dat het gevoel een golf is, een golf die niet gevaarlijk is, die jij kunt uitzitten, als je de tijd er even voorneemt. De urge zal met het ademhalen gaan verdwijnen.


2: Bereid je voor: Als je weet dat dit gaat gebeuren, zorg dan voor gezonde snacks, ook al neem je de oorzaak dan nog niet weg, het scheelt in ieder geval in het aankomen. Zorg dat je lekker fruit in huis hebt, neem aardbeien, een banaan of ander lekker zoet fruit. Natuurlijk niet te veel, maar het is in ieder geval een gezonder alternatief


3: Investeer in jezelf en ga werken aan het onderliggende probleem met PRI. Past Reality Integration is dé methode (en op dit moment de enige methode die ik ken) die het onderliggende probleem bij de kern aan pakt.

Kom in actie!

Ga onderzoeken wat maakt dat jij deze aandrang hebt, en nog belangrijker hoe jij dáár van af kunt komen, zodat je jezelf kunt gaan bevrijden van deze vreselijke eetproblemen (en daarbij horende gewichtsproblemen).

Ook jij kunt jezelf genezen, echt!

0 keer bekeken

Henny Venekamp 

PRI therapie en Coaching

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn